Subject: Teabenõue rahandusminister Jürgen Ligile riiklikku lõhkeainetehase rajamisega.
From: "Einar Ekras" <[email-masked]>
To: "vana RAM Info",Jürgen Ligi, "Eluterve Eesti" <[email-masked]>, "Ringenergeetika Kompetentsikeskus" <[email-masked]>
Date: Sun, 20 Apr 2025 20:23:28 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Teabenõue rahandusminister Jürgen Ligile riiklikku lõhkeainetehase 
rajamisega.

Rahandusministeerium

D-U-N-S® Nummer: 535002604

Unternehmensadresse:

Suur-Ameerika tn 1 10122 Tallinn

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Tervitused!

Pöördume Teie poole seoses riiklikku lõhkeainetehase rajamisega.

Tänaseks on teada, et uue ettevõtte asutajaks saab rahandusministeerium, kes 
annab seejärel ettevõtte kaitseministeeriumile üle.

Kohapeal napib aga toorainet,  millele seda ülesse ehitada nii metanooli kui 
ammoniaagi  näol. Teema on meie poolt arutelu all olnud nii Riigikogus kui 
ka Teaduste Akadeemias, kust saadeti omakorda lahendamiseks Regionaal- ja 
Põllumajandusministeeriumisse. Et NATO julgeoleku laias käsitluses ja 
Roheleppes välja toodud eesmärke täita,  oleks vaja lahendada kohalikele 
kütustele ülemineku küsimus. Et lahendada evakuatsiooni, transpordi, toiduga 
omavarustamisvõime ja teie poolt mainitud lõhkeainete tootmise küsimus 
kriisisituatsioonis.  Seda saab aga korraldada ka läbi kohaliku biomassi 
kasutuselevõtu, mille puhul on tehnoloogiad maailmas ka olemas. Samuti oleks 
tegemist hajutatud ja taastuvatel allikatel baseeruva tootmiskorraldusega, 
mis on sõjalise julgeoleku tagamisel eriti oluline.

Eesti riigi üldist olukorda arvesse võttes vajaksid esmajärjekorras 
väljaarendamist:

1.Tehnoloogiatest 
ülevaate saamise korraldamine välisriikides. Ei ole võimalik mitmekümnete 
miljonite eurode väärtuses tehasesisseseadeid või ka 
piloot-tehaseid, -seadmeid Eestisse sisse osta teadus-tehnilist hinnangut 
andmata ja kohapeal tehnoloogiate, tootmisprotsessidega tutvumata. Sellega 
peaks kaasnema ka ülikoolidega koostöös teadus-tehnilise kaadri loomine, et 
Eesti tehaste sisseseadeid asjatundlikult ja ohutult käidelda.

2.Nõustamistegevuse 
väljaarendamine. Parima praktika rakendamiseks on mõistlik projektide 
arendamiseks ja kokkukirjutamiseks kaasata erinevaid osapooli, eksperte, sh 
Teaduste Akadeemia liikmeid, kes on ise sageli hindamiskomisjonide liikmed. 
NB! Palume mitte segi ajada meetme-ekspertidega, meetmete määruste 
lugejatega.

3.Tugimeetmed 
Euroopa-projektide kokkukirjutamiseks. Eesti ülikoolide andmetel on teistes 
EL liikmesriikides olemas meetmed projektide kokkukirjutamise rahastamiseks 
ja konsortsiumide loomiseks, et suuta rahastamistaotlust hallata ja 
konsortsiume moodustada. Euroopa Komisjoni endise energeetikavoliniku Kadri 
Simsoni sõnul on uutel liikmesriikidel, sh Eestil, tõsiseid probleeme EL 
projektide kokkukirjutamisega. Sama tuvastas ka 
<https://www.riigikontroll.ee/Suhtedavalikkusega/Riigikontrolliblogi/tabid/310/ItemId/2392/amid/920/language/et-EE/Default.aspx> 
Riigikontroll. Endine rahandusminister Mark Võrklaev videos 
<https://www.delfi.ee/artikkel/120264218/video-mart-vorklaev-kristina-kallasele-kus-te-enne-olite> 
„Mark Võrklaev Kristina Kallasele: kus te enne olite?“ , kommenteeris: „11 
miljonit on lõppenud Euroopa Liidu rahastusperioodi vahendeid Eestis 
kasutamata ja jääb haridusvaldkonda viimata, seda raha sinna enam ei lähe, 
seda ei suudetud ära kasutada.“

Seega soovime saada vastust küsimusele - kes ja kuidas eeltoodud meetmed 
välja töötaks, et me saaksime riiklikku lõhkeaine tehasele vastava 
toorainetootmise planeerimise faasi asuda.

Rahandusministeeriumilt soovime saada kontaktid,  kes riikliku lõhkeaine 
tehase rajamisega tegelevad, et saaksime hakata tegelema vajaliku 
toorainesisendi planeerimisega.

Teabenõudele vastamise kord :

o   Soovime, et meie edasine menetlus toimuks "hierarhiline vastutus" või 
"teavitamise kohustus" hierarhilise vastutuse põhimõtte kohaselt. Kui 
teavitada ülemust ehk juhti konkreetselt või kõrgemat tasandit, eeldatakse, 
et see teave edastatakse allpool olevatele tasanditele vastavalt vajadusele 
ja vastupidi. Seda võib käsitleda kui vastutuse delegeerimist ja tuleks 
tagada, et kõik asjaosalised oleksid informeeritud olulistest teemadest. 
Teade ülemale on teade alamale. Teade alamale on teade ülemale.  Kui ülemale 
saadetud kiri saadetakse ülemale ja vastab alam, siis loeme edaspidi kõik 
vastused, mille on alam saatnud ka ülema poolt kooskõlastatuks ehk 
adressaadi poolt allkirjastatuks.

o   Märgukirjale ja selgitustaotlusele vastamise seadusest § 5: Vastamine 
mille kohaselt on vastamiskohustus adressaadil.

o   Sunniviisilise Töö Kaotamise Konventsiooni ja Intellektuaalse 
<https://www.riigiteataja.ee/kohtulahendite_liigitus.html?jaotus=juur.206106664.206108408&kokkuvotted=false&jaotusedVaikimisiAvatud=> 
Omandi Kaitse Konventsiooni põhimõtetest.

o   Võrdse kohtlemise põhimõttest.

o   Soovime enda kirja küsimustele  vastata küsimus-vastus formaadi alusel.

o   Soovime teie käest vastuseks saada avalikuks kasutamiseks mõeldud kirju. 
Avalikuks kasutuseks mitte sobivaid kirju palume meile mitte saata. Samuti 
palume  vastuseks mitte saata anonüümkirju.

o   Me ei soovi teie käest saada mitte ühtegi vastuskirja  märkega 
asutusesiseseks kasutamiseks nüüd ega ka edaspidi, kuna vaidega on seotud 
üle 20 erialaliidu ja allorganisatsiooni,  kes peavad olukorra lahendiga 
enda liikmetele edastama.

o   Soovime, et meie kirjadele vastamine toimuks vastavalt Avaliku Teabe 
seadus (AvTS) ja soovime, et meie suhtlus toimuks  üldiseks kasutamiseks 
mõeldud teabe avalikkusele ja igaühele juurdepääsu võimaldamise põhimõtete 
alusel, lähtudes demokraatliku ja sotsiaalse õigusriigi ning avatud 
ühiskonna põhimõtetest.

o   Soovime, et teabenõude vastus saadetakse kõigile meili saanud isikutele

Elukeskkonna ja Rahvastikuarengu Selts

Einar Eiland

Tel.  53785486